BPA

BPA

College van B&W der Gemeente Amersfoort                                

T.a.v. de burgemeester, mevrouw A. van Vliet-Kuiper,    Amersfoort, 7 juni  2005.

                                                                                                             

Geachte mevrouw van Vliet-Kuiper,

 

Op grond van artikel 37 van het reglement van orde van de gemeenteraad van Amersfoort, wil de BPA graag de volgende vragen aan het college van B&W stellen.

 

Inleiding:

Enige tijd geleden heeft de Burger Partij Amersfoort (BPA) vragen gesteld over de rol die de geprivatiseerde beheerorganisatie SRO n.v. heeft gespeeld in de plaatsing van de illegale zendinstallatie op gemeentegrond van de sportvelden aan de Hoolesteeg./ Schothorsterlaan.. Deze grond is  in gebruik als oefenveldje van de voetbalvereniging VVZA.

 

SRO n.v. beheert de gemeentelijke sportgronden  en heeft gemeentegrond  onder de zendmast voor een behoorlijk hoog bedrag in huur gegeven aan  het telecombedrijf  T-Mobile.

 

Het telecombedrijf heeft bij de gemeente een (onvolledige) bouwvergunning voor een zwaar uitgevoerde lichtmast aangevraagd (een lichtmast in plaats van een zendmast) en toegewezen  gekregen.

Na protest van omwonenden en na vragen van de BPA heeft het college bij besluit van 3 maart 2005  T-Mobile aangeschreven tot het verwijderen en verwijderd houden van de in de lichtmast geplaatste GSM-installatie, inclusief de bijbehorende techniekkast met hekwerk en eveneens het hekwerk behorende bij de licht-GSM mast (e.e.a. dus geplaatst op een perceel waarvan de gemeente eigenaar is).

Dit omdat het geheel vergunningsplichtig is en omdat het planologisch en stedenbouwkundig gezien niet te legaliseren valt. Dit ook bezien vanuit de precedentwerking naar andere belanghebbenden.

 

Gezien het bovenstaande wil de BPA graag van het college hun standpunt vernemen over de volgende items.

Het gemeentelijk standpunt is belangrijk omdat hierdoor meer duidelijkheid voor andere burgers wordt gegeven over het ontstaan van de ongewenste situatie; de gemeente bepaalt het te voeren beleid, de burgers moeten dit beleid kunnen toetsen in voorkomende situaties!

 

De door T-Mobile geplaatste techniekkast is nog voor de helft leeg  en  op de lege plek zijn beugels aangebracht voor het bijplaatsen van nog meer zendapparatuur.

Op deze lege plaats kan zonder enige bouwaanvraag, zelfs nu al,  b.v. UMTS- zendapparatuur worden bijgeplaatst, waardoor tevens de intensiteit van de straling verhoogd wordt en de omwonenden evt. gezondheidsrisico’s lopen door de UMTS-straling..

 

Gezien de aangenomen UMTS - motie van Groen Links en CDA gaat  dergelijke bijplaatsing ook in tegen het beleid van de gemeente Amersfoort.


 

Bovenstaande brengt de BPA tot de volgende vraag 1)

 

De BPA wil graag van het college weten wat u aan deze situatie kunt doen ?

( Deze situatie van de lege plek in de techniekkast en de onduidelijkheid wanneer en op welke wijze de lege plek wordt gevuld, is voor ons de meest belangrijke drijfveer om, namens de Burgers, door te gaan met het protesteren tegen de zendmast )

 

Als antwoord op de eerdere BPA vragen liet u weten dat de SRO n.v. de door hun beheerde gemeentegrond niet zomaar mag verhuren aan een telecombedrijf  of willekeurig andere organisatie als deze organisatie op geen enkele wijze iets van doen heeft met de sport en recreatieve bestemming van de gemeentegrond.

U liet ook weten dat SRO n.v. de bestemming van het gehuurde pas kan wijzigen na uitdrukkelijke toestemming van de gemeente (art. 4.2.van de huurovereenkomst). Indien de reden voor het wijzigen door de gemeente planologisch gezien niet wenselijk wordt geacht, kan daaraan toestemming worden onthouden.

 

Gezien de redenen van uw besluit van 3 maart 2005  t.a.v.de verwijdering van de zendmast door T-Mobile, willen wij u zeer dringend vragen: dat u ten aanzien van de verhuur van de gemeentegrond onder de licht/zendmast  door SRO n.v. aan T-Mobile, uw verhuurregels (art. 4.2. van de huurovereenkomst) strikt handhaaft. Wij willen u vragen  het huurcontract tussen SRO n.v. en T-Mobile nietig te verklaren en  SRO n.v. te verplichten hun verhuurcontract met T-Mobile te ontbinden.

 

Wij kunnen ons namelijk niet voorstellen dat Amersfoortse burgers, voor een redelijke prijs grond in huur zouden kunnen krijgen van SRO n.v., om op deze gemeentegrond een grote betonnen fundering te storten  en er een met gaas afgezet transparant werkhok te plaatsen met daarin technische apparatuur en het geheel te voorzien van een hoge schotelantenne.

 

Vraag 2: Is het college bereid het huurcontract tussen de SRO en T-mobile nietig te verklaren ?

Vraag 3: Zo nee, waarom niet ?

 

Graag zouden we ook nog van u willen weten hoe het mogelijk  is dat de gemeente Amersfoort  een bouwvergunning verleend voor een lichtmast  op een voetbalveld die heel duidelijk is aangevraagd door notabene een telecombedrijf.

Telecombedrijven voetballen namelijk niet !

 

Vraag 4: Hoe kan het gebeuren dat een telecombedrijf een bouwvergunning krijgt voor het plaatsen van een lichtmast op een voetbalveld?

 

Op de zitting van de voorzieningenrechter bleek verder dat T-Mobile  naar hun zeggen bij de aanvraag van de bouwvergunning een schrijven  hadden  gevoegd, waarin zij vermeldden dat het de bedoeling was om zendapparatuur in de lichtmast op te hangen.

Deze brief  is nooit verzonden of niet aangekomen of zoek geraakt ( ? ) bij de gemeente Amersfoort.


 

Volgens ons is deze brief belangrijk, omdat T-Mobile zich nu beroept op de inhoud van deze brief, maar ook dat bekendheid met deze mededeling van zendmast in wording door T-Mobile al in de eerste fase van de bouwvergunningaanvraag had moeten leiden geleid tot afwijzing  van de bouwvergunningaanvraag lichtmast.

 

Wellicht zou er nu helemaal geen halflege techniekkast en geen zendmast staan.

Dit is voor de burgers een onbegrijpelijke situatie!  

 

Vraag 5) Kan het college ons gedetailleerd uitleggen hoe deze situatie heeft kunnen ontstaan ?

 

Vraag 6) Hoe is de situatie elders in Amersfoort bij de door SRO beheerde sportvelden ? Kunnen daar ook onverwacht lichtmasten/ zendmasten van derden verschijnen ?

 

Vraag 7) Wat gaat het college er samen met de SRO aandoen om deze geheimzinnige situaties in de toekomst te voorkomen ?

 

Niet Links, niet Rechts, maar Eerlijk.

De BPA verwacht van het college dat ze in deze gevoelige zaak rondom straling richting de Burgers eerlijk en openhartig handelt.

 

In afwachting van uw spoedige antwoorden, de fractie van de BPA,

 

Kees Kraanen, Gerard van Vliet en Hans van Wegen

 

_________________________________________________________________________________

 

ANTWOORD van burgemeester en wethouders _________________________________________________________________________________

Toelichting:

 

U beroept zich op ongeruste burgers. De afdeling medische milieukunde van de GGD Eemland heeft een telefoonlijn geopend om bezorgde burgers te informeren (tel. 033-4678200). Naar het oordeel van het college zijn schriftelijke vragen niet bedoeld om naar de bekende weg te vragen en op hetzelfde aambeeld te blijven hameren. In commissieverband zijn al heel veel argumenten gewisseld. Wanneer u niet tevreden bent met onze schriftelijke beantwoording, kunt u dat in de commissie aan de orde stellen.

 

1.       Het systeem waarin alle (bouw)vergunningen geregistreerd staan (BWT4All), kent geen rangschikking op de categorie “stralingsobjecten”. Dat is de reden dat het technisch gezien niet mogelijk is om deze stralingsobjecten te achterhalen. Een manier om deze stralingsobjecten in kaart te brengen is het laten verrichten van veldonderzoek, hetgeen arbeidsintensief is en waarbij een volledig beeld niet gegarandeerd kan worden;

 

2.       Nee.

 

3.       De NV SRO kan de bestemming van het gehuurde pas wijzigen na uitdrukkelijke toestemming van de gemeente (art 4.2 Huurovereenkomst). Indien de reden voor het wijzigen door de gemeente planologisch gezien niet wenselijk wordt geacht kan daaraan toestemming worden onthouden.

 

4.       Op 4 augustus 2004 is aan T-Mobile een bouwvergunning (BVL-983063) verleend voor het plaatsen van een lichtmast op het perceel Schothorsterlaan 27 (het terrein van VVZA). In de lichtmast is echter een antenne-installatie geplaatst, welke in combinatie met bijbehorende techniekkast en hekwerk vergunningplichtig is.

 

Bij besluit van 3 maart 2005 (KLA-983954) hebben wij T-Mobile aangeschreven tot het verwijderen en verwijderd houden van de in de lichtmast geplaatste GSM-installatie, bijbehorende techniekkast met hekwerk en daarnaast een hekwerk behorend bij de licht-/GSM mast op het perceel Schothorsterlaan 27 te Amersfoort.

 

T-Mobile heeft op 6 april 2005 een bezwaarschrift ingediend tegen onze aanschrijving d.d. 3 maart 2005 en tevens een voorlopige voorziening aangevraagd bij de Rechtbank Utrecht.